Money Aidat Borcu Sorgulama
Event Etkinlik Takvimi
Survey Anket

Web Sitemizi Nasıl Buldunuz ?

Sonuçlar


Spor nedir?
Spor tarihi
Spor ve sağlık
Yazar Ahmet CAHAN Spor çeşitleri
Sporda beslenme
Sporda beslenmenin önemi

Beslenme; hayati fonksiyonların yerine getirilebilmesi, büyüme, gelişme, üreme,  fiziksel aktivitelerde bulunabilme, sağlığın korunabilmesi kısaca yaşamın sürdürülebilmesi için dışardan besinlerin alınıp tüketilmesidir. Beslenme karın doyurmak, açlık duygusunu bastırmak ya da canının istediği şeyleri yemek değildir.

Bilimsel anlamda beslenmenin tanımı, ‘ yeterli ve dengeli beslenme ’ terimiyle açıklamaktadır.

Yeterli ve dengeli beslenme; vücudun yaşamı ve çalışmasını sürdürebilmesi için gerekli enerjinin sağlanması, dengeli beslenme ise enerji yanında bütün besin öğelerinin gereksinim kadar sağlanmasıdır.

Beslenme, performansı etkileyen faktörlerden yalnızca bir tanesidir ve dengeli beslenme, bu faktörü karşılamanın temel koşullarından biri olarak kabul edilmelidir.

Vücudumuzdaki yaşamsal faaliyetlerin sürdürülmesi için gerekli enerji gereksinimini karşılamak, sağlığımızı korumak, fiziksel büyüme ve gelişmeyi sağlamak, antrenmana uyum sağlamak ve antrenmanların etkilerini maksimuma çıkarmak için temel besin öğeleri  olan karbonhidratlar, yağlar, proteinler, vitaminler, mineraller ve suyun dengeli şekilde tüketilmesi gereklidir .

Sporda Beslenmenin Önemi

Yetersiz veya dengesiz beslenme durumlarında büyüme, gelişme fiziksel kapasitede de aksamalar olmakta, vücut direnci azaldığından hastalık ve sakatlanma olasılığı artmakta üst düzey performans gösterilememektedir. Dengesiz beslenmenin etkilediği grupların başında çocuklar, büyüme ve gelişme çağındaki gençler ve sporcular gelmektedir. Spor uzmanlarının çoğu iyi bir performans elde edebilmek için, dengeli bir beslenme gerektiği konusunda hem fikirdirler.

Yeterli ve dengeli beslenme, başarılı bir yarışma için oldukça gereklidir. Fakat yarışma sporcularının sorunu sadece dengeli bir beslenme planı uygulamaktan ibaret değildir. Müsabakalardaki performansı en üst düzeye çıkarabilmek için uygulanan bir beslenme programı yanı sıra , yiyeceklerin ( özellikle; karbonhidratların, yağların, proteinlerin ve içeceklerin ) fonksiyonları ve yemek zamanları da göz önünde tutulmalıdır.

Sporcunun cinsiyetine, yaşına, günlük fiziksel aktivitesine ve yaptığı spor çeşidine göre antrenman ve müsabaka dönemlerine yönelik düzenlemeler yapılarak besinlerin yeterli ve dengeli bir biçimde alınması optimal performans için gereklidir. Sporcunun beslenmesi planlanırken; sporcunun yaş, cinsiyet, boy, kilo, vücut kompozisyonu, beslenme alışkanlıkları ve olanakları, sağlık durumu, sosyal ve ekonomik koşulları da dikkate alınmalıdır.

Ülkemizde sporcular arasında yapılan araştırmalar, doğru beslenme alışkanlıklarının yeteri kadar bilinmediğini ve uygulanamadığını ortaya koymuştur. Dengesiz beslenmenin en önemli nedeni, bilgi ve eğitim noksanlığıdır. Beslenmenin öneminin bilincinde olmayan antrenör ve sporcular bulunmaktadır. Bazı sporcular ise ekonomik nedenlerden dolayı yeterli beslenemediğini belirtmektedirler.

Sporda beslenmenin en önemli özelliklerinden birisi de sporcunun yaptığı spor çeşidine uygun olarak yarışma kilosunun korunabilmesidir. Gelişmesini tamamlamış bir sporcu için, önemli olan uygun vücut ağırlığı ve kompozisyonun sürdürülmesidir. Sporcunun uğraştığı spor disiplinine göre en yüksek performansını gösterdiği bir vücut ağırlığı vardır. Bu ağırlığın korunması sporcunun  sportif başarısını artırmaktadır. Sporcuların aldığı fazla enerji vücutta yağ olarak depolanmaktadır. Bu da sporcunun dayanıklılık ve hareketliliğine olumsuz etki yapmaktadır.

Bunun tersi durumda ise sporcunun vücut ağırlığı azalacak, güçsüz ve yorgun düşecektir. Hatta daha ileriki durumlarda sürantrene olmasına bile neden olacaktır. Sporcu beslenmesinde bu gibi istenmeyen durumlar görülmemesi için yeterli düzeyde enerji besin öğeleri ve sıvı alımının yanı sıra, diyetinde dikkat edilecek diğer bir nokta da alınan besinlerin sporcu tarafından kabul edilebilir ve alışkın olduğu yiyecek ve içeceklerden olması müsabaka öncesi, sırası ve sonrası beslenme önemlidir.